In wat voor kantoorruimte werk jij? Een enorme ruimte met veel bureaus die dicht op elkaar staan? Of is er goed nagedacht over de architectuur en inrichting van het gebouw? Belangrijk omdat ze kunnen bijdragen aan het je prettig en gelukkiger voelen op je werkplek.

En hoe gezond is eigenlijk een open kantoorruimte? Dat was de vraag die deze week centraal stond in de column van Japke-d. Bouma in het NRC. Haar vraag ontstond omdat de Universiteit van Arizona schreef dat mensen in een open kantoor minder gestrest zijn. Was dit waar?

Ze klopte aan bij Wim Pullen, directeur van het Center for People and Buildings dat samen met de TU Delft onderzoekt hoe gebouwen werkgeluk, vitaliteit en productiviteit beïnvloeden. En vroeg hem wat hij van het bericht van de Universiteit van Arizona vond. Haar hele column en de vraagtekens die Pullen zet bij de voordelen van open kantoorruimtes, lees je hier.

Wat zijn volgens Pullen kantoorruimtes waar het wél goed werken is? Onderzoek heeft vastgesteld dat dat kantoren zijn met:

  • voldoende privacy;
  • voldoende overlegplekken;
  • zones waar je stil kunt werken;
  • maximaal acht mensen in één ruimte;
  • voldoende daglicht;
  • uitzicht op groen;
  • regelbare temperatuur.

Andere pluspunten zijn bijvoorbeeld hoekjes en gangetjes waar je je even kan terugtrekken en veel verschillende soorten overleg- en werkplekken. Pullen noemt dit het salonconcept, volgens hem is het een van de best geëvalueerde kantoorconcepten.

Pin It on Pinterest

Share This