Heb jij wel eens meegemaakt dat de baan waarop je solliciteerde tweehonderd of driehonderd andere sollicitanten aantrok? Vast wel. En die sollicitanten zijn misschien net zo gekwalificeerd of zelfs iets beter gekwalificeerd dan jij.

Het overkwam ook Annemarie Appelman. Haar oplossing? Een eigen website maken. Hiermee kon ze zich beter en persoonlijker presenteren en zich onderscheiden van de andere sollicitanten.

Opvallen met je eigen website

Solliciteer jij je ook helemaal suf? Dan ben je een van de velen. En zal je alles op alles moeten zetten om op te vallen tussen die honderden curricula vitae, sollicitatiebrieven en LinkedIn-profielen die er allemaal enigszins hetzelfde uitzien.

De oplossing van Annemarie Appelman om een eigen opvallende en meer persoonlijke website te maken, is dus zo gek nog niet. En in haar geval succesvol. Ze had zich namelijk tot doel gesteld om in zestig dagen een baan te vinden. Het werden er achtenvijftig.

Voordelen van je eigen website maken

Een voordeel van het hebben van je eigen website, is dat je niet zo vast zit aan de regeltjes rondom het opstellen en opmaken van een sollicitatiebrief en curriculum vitae. LinkedIn geeft je ook niet erg veel mogelijkheden om op een creatieve wijze om te gaan met de inhoud of de vormgeving van je profiel.

Je eigen website geeft je die mogelijkheden wel. Je kunt meer van jezelf laten zien. Daarmee onderscheid je je van de grote massa en krijgen werkgevers een helder beeld van je. Hierdoor zouden de contacten die hieruit voortvloeien wel eens veel beter kunnen matchen.


Wat zet je op je eigen website?

Een eigen website is interessant wanneer je daar zaken op hebt staan die voor een werkgever of opdrachtgever interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan een portfolio met foto’s, artikelen of ander eigen werk. Of denk bijvoorbeeld aan blogberichten over je vak waarmee je je deskundigheid kunt laten zien. Zorg ervoor dat alles er aantrekkelijk uitziet, dat je laat zien wat je in huis hebt en wat je ambities zijn.

In België heeft Laura van Bouchout een creatieve invulling gegeven aan haar website waarin ze op zoek gaat naar haar ideale baan. Er is over haar zoektocht nu zelfs een boek verschenen met de titel Jobshopper, de naam die ook haar website had.

Actief je eigen website promoten

Wanneer je eenmaal een eigen website hebt, zul je deze actief moeten promoten. Bezoekers komen nu eenmaal niet vanzelf. Verwijs daarom op je LinkedIn-profiel naar je website. Op je visitekaartje, in je curriculum vitae en sollicitatiebrief neem je natuurlijk ook een link op.

WordPress gratis en gebruiksvriendelijk

Durf jij je nek uit te steken met een een eigen website waarin je meer van jezelf laat zien? Maar vraag je je af hoe je moet beginnen en hoe je het allemaal aan moet pakken? Overweeg dan eens om hiervoor met WordPress aan de slag te gaan.

WordPress is een gratis en gebruiksvriendelijk programma waarmee je zelf prachtige grote en kleine websites kunt maken. Het is het meest gebruikte webprogramma. En biedt door de vele beschikbare plugins en templates (vormgeving van je website) ontzettend veel mogelijkheden voor het maken van jouw eigen persoonlijke website.

Een eigen website is natuurlijk helemaal interessant wanneer je naast je baan een parttime bedrijf hebt. Of wanneer je als freelancer op zoek bent naar nieuwe opdrachtgevers.

Illustratie: Business vector designed by Freepik

Gratis e-book: Magische combinatie van je LinkedIn-profiel, curriculum vitae en sollicitatiebrief

Al meer dan 7500 downloads (maart 2017)

Download het e-book

Wil je weten hoe je de aandacht trekt van elke werkgever?

Download nu het gratis e-book: De magische combinatie van je LinkedIn-profiel, curriculum vitae en sollicitatiebrief. En ontdek hoe ze elkaar versterken.

You have Successfully Subscribed!

Gratis e-book

Ontvang direct het GRATIS E-BOOK De magische combinatie van je LINKEDIN-PROFIEL, curriculum vitae en sollicitatiebrief. En ontdek hoe ze elkaar kunnen versterken.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This